A website for all the musicians

Free content every week

Created by FM_STUDIO
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Google+ Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Pinterest Icon
  • Grey Instagram Icon

EQ και Compressor: Πως ξεκινάμε να τα χρησιμοποιούμε στη μίξη -Μέρος A'

Monday, November 11, 2019

 

Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στη μίξη και νομίζω πως θα αφιερώσουμε εκατομμύρια ώρες στο μέλλον για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε την έννοια της μίξης και τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα για τα τραγούδια μας.

 

Πρώτα απ’ όλα πρέπει να κατανοήσεις πως η μίξη έχει να κάνει με την ισορροπία. Για να δημιουργήσουμε , λοιπόν ,την ζητούμενη ισορροπία, το πρώτο που έχουμε να κάνουμε είναι να βρούμε τη σωστή στάθμη σε κάθε όργανο ξεχωριστά και φυσικά σε όλο το project κατ’ επέκταση. Άρα το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να «αφιερώσεις χρόνο» και να φέρεις σε ένα σωστό επίπεδο έντασης τη μίξης σου.  Έχω πει και σε προηγούμενα posts αλλά και σε βίντεο πως για να μπορέσουμε να έχουμε «χώρο» για τη μίξη μας ,το master fader δεν πρέπει να ξεπερνάει το -8 dB. Ακόμα και -10dB θα είναι καλύτερα.

 

Συνεχίζοντας λοιπόν ,αφού έχεις βρει τη σωστή στάθμη σε κάθε όργανο , το επόμενο βήμα είναι να αρχίσεις να «επεξεργάζεσαι» το κάθε κανάλι σου. Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα κανάλι με ακουστική κιθάρα ,που το έχουμε ηχογραφήσει πάντα μονοφωνικά! Το επισημαίνω γιατί ακούω πολύ συχνά πως ηχογραφώντας μια κιθάρα στερεοφωνικά «κερδίζουμε» περισσότερη στερεοφωνία και καθαρότητα στο όργανο. Λάθος μεγάλο. Ηχογραφούμε στερεοφωνικά μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις που θα μιλήσουμε σε άλλο post ή βίντεο. Το πρώτο που πρέπει να κάνεις είναι να επεξεργαστείς το κανάλι με EQ (equalizer).Και λέω να επεξεργαστώ γιατί έτσι πρέπει να το σκέφτεσαι. Αν θες να μάθεις περισσότερα για τα βασικά του EQ ,διάβασε το post που είχα γράψει «Τα βασικά του EQ» .

 

Μια κίνηση που κάνουμε είναι high pass filter στη πρώτη μπάντα. Αυτό ποικίλει ανάλογα το όργανο αλλά συνήθως κόβουμε συχνότητες που δεν θέλουμε  να «μπλέκονται» μαζί με συχνότητες πιο «χαμηλών» οργάνων όπως το μπάσο και η μπότα της drums. Στη κιθάρα καλό είναι να κόψουμε από τα 80Hz και κάτω. Δεν υπάρχει λόγος να έχουμε αυτές τις  συχνότητες στη μίξη μας από την κιθάρα. Με αυτή τη κίνηση σίγουρα θα ακούσεις μεγάλη διαφορά και αν δεν μπορέσεις να διακρίνεις τη διαφορά ,θα το καταλάβεις μετά.

 

 

 

Το επόμενο που έχεις να κάνεις με το EQ είναι να βρεις κάποιες προβληματικές συχνότητες που θα πρέπει να αφαιρεθούν. Αν είσαι καινούριος στη μίξη, αυτό σίγουρα θα είναι δύσκολο, αλλά πίστεψε με πως με την εξάσκηση θα τα καταφέρεις μια χαρά. Αυτό που έχεις να κάνεις είναι να κάνεις ένα πέρασμα σε όλες τις συχνότητες από αριστερά προς τα δεξιά και πίσω για να εντοπίσεις αυτές τις συχνότητες που δεν χρειάζεσαι.  Για αρχή θα πάρεις μια μπάντα θα ανεβάσει το Gain λίγο ψηλά ,ας πούμε στα 12 dB και πιο πάνω και επίσης θα κλείσεις λίγο την καμπύλη για να μην «πιάνει» πολλές συχνότητες με το Q. Βάζεις το τραγούδι να παίζει και αρχίζεις να περνάς σιγά-σιγά όλες τις συχνότητες μέχρι να ακούσεις κάτι το οποίο σου ακούγεται ενοχλητικό. Για παράδειγμα στην ακουστική κιθάρα θέλεις να αφαιρέσεις τις συχνότητες που κάνουν την κιθάρα σου να ακούγεται λίγο μουντή. Όταν εντοπίσεις αυτή τη συχνότητα ,τότε κόψε όχι πολύ περίπου -3 με -4dB. Ξαναβάλε το τραγούδι να παίξει και δες τη διαφορά. Προσπάθησε να επιμείνεις για να ακούσεις αν όντως έχεις αφαιρέσει την συχνότητα που σε ενοχλεί.

 

 

Πρόσεξε: Επειδή έχεις ανεβάσει το Gain πολύ όλα θα σου ακούγονται περίεργα. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλες οι συχνότητες είναι προβληματικές, Αφιέρωσε λίγο χρόνο για να εξοικειωθείς με αυτό.  Επίσης όταν κόβεις συχνότητα κρατάς το ίδιο Q .Δεν χρειάζεται να είναι πολύ απλωμένο το Q. Όταν όμως θέλεις να κάνεις  boost κάποια συχνότητα, δηλαδή να την ανεβάσεις ,τότε μπορείς να έχεις πιο απλωμένο το Q.

 

Άκουσε το στο σύνολο: Για να καταλάβεις την διαφορά στο όργανο σου,αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να το ακούς σε όλη τη μίξη και όχι solo. Δεν γίνεται να καταλάβεις κάτι αν ακούς το όργανο μόνο του. Μπορεί για αρχή να θέλεις να το ακούσεις solo αλλά προσπάθησε να εξασκηθείς με το σύνολο.

Με το boost κάποιες συχνότητες θα βοηθήσει το αυτί σου να μάθει να ξεχωρίζει τις καλές από τις άσχημες συχνότητες και εξάλλου οι καλές συχνότητες που θέλουν και ανάδειξη είναι αυτές που θα μας βοηθήσουν να δώσουμε πιο έντονη παρουσία στη μίξη μας να είναι πιο γεμάτη και πιο «δυναμική».

 

Στο επόμενο μέρος θα μιλήσουμε για τον compressor.

 

Please reload

Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • Instagram Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • SoundCloud Social Icon